دلیل عایق بندی تاسیسات چیست؟ , انواع عایق ها , انجام عایق بندی تاسیسات جلو گیری از پرت انرژی و هزینه های هر سطحی که داغ تر از محیط اطرافش باشد، حرارت از دست می دهد نرخ تلفات حرارتی وابسته به عوامل متعددی است اما دما و سطح بیشترین تأثیر را دارند. دمای بیشتر و سطح بزرگتر موجب اتلاف حرارتی بیشترمی شوند. افزودن یک لایة عایق به یک سطح داغ دمای سطح خارجی را کاهش می دهد.
اگرچه هنگامیکه عایق به یک لولة مدور اضافه می شود ممکن است مساحت سطح خارجی افزایش یابد اما تأثیر نسبی کاهش دما خیلی بیشتر است و تلفات حرارتی کاهش می یابد. بطور مثال یک لوله بدون عایق 15 میلیمتری را در نظر بگیرید که حامل یک سیال گرم بوده و ازداخل هوائی با دمای 20 عبور می کند بطوریکه دمای سطح خارجی آن به می رسد. تلفات حرارتی درحدود 60 وات در هر متر طول لوله3 برابر / است. افزودن یک لایة عایق استاندارد با ضخامت 25 میلیمتر مساحت سطح خارجی را افزایش می دهد اما دمای سطح خارجی افت می کند، تأثیر کلی این کار کاهش تلفات حرارتی از 60 وات به 12 وات در هر متر طول لوله است.
تلفات حرارتی باعث صرف هزینه می شود. تلفات حرارتی حاصل از یک لوله بدون عایق 50 میلیمتری به طول 100 متر، حامل بخار فرآیند با دمای100 هزینه ای در حدود 3000 پوند در سال خواهد داشت، اگر این بخارتوسط یک دیگ بخار گازسوز با هزینة گاز در حدود 1 پنس بر کیلووات ساعت (یا تقریبا 30 پنس بر واحدحرارتی) تولید شود. اگر یک لایة نازک 50 میلیمتری از عایق مناسب روی آن کشیده شود، این هزینه به 250پوند در سال کاهش می یابد. بنابراین سالیانه 2750 پوند صرفه جویی می شود.
"اجرای عایقکاری حرارتی و برودتی و صوتی" با "انواع عایق های الاستومری" "پشم شیشه" "پشم سنگ" "فوم" "ورق کاری و ....

منبع :وبلاگ دامپرینگ